3D Printen op moleculaire schaal

Bron: ScienceDaily.com

Dat 3D printen ook voor medische toepassingen nuttig kan zijn wisten we al. Op dit vlak is de techniek weer een paar stappen verder. Zo blijkt uit recente berichten dat 3D printen op moleculaire schaal mogelijk is. Moleculen kunnen met behulp van laserstralen op de juiste positie worden gefixeerd in een driedimensionaal materiaal. De Technische Universiteit van Wenen heeft deze methode ontwikkeld. Deze kan worden gebruikt om biologisch weefsel te kweken of om micro-sensoren te creëren. Er zijn al eerder berichten verschenen over James Yoo, van het Institute of Regenerative Medicine uit Wake Forest, die met zijn team de mogelijkheden voor het direct printen van huid op brandwonden onderzoekt.

Deze nieuwe methode heeft de naam “3-D-photografting” gekregen. Twee onderzoeksgroepen van Professor Jürgen Stampfl’s (materiaalkunde team) en professor Robert Liska’sde (macromoleculaire chemie) hebben nauw samengewerkt om de techniek te ontwikkelen. Er zijn vele manieren om driedimensionale objecten tot op de  micrometer nauwkeurig te printen. Er wordt nu onderzocht wat er mogelijk is met de chemische eigenschappen van een materiaal. De Technische Universiteit uit Wenen heeft een nieuwe methode ontwikkeld om moleculen op de juiste positie te krijgen. Dit omdat ze hebben ontdekt dat biologisch weefsel zich positioneert tijdens het groeien door met chemische signalen cellen te vertellen waar ze zich moeten positioneren. Deze ontdekking brengt ook mogelijkheden met zich mee voor het ontwikkelen van “sensortechnologie”: Er kan nu een driedimensionaal “lab op een chip” worden gecreëerd waarin nauwkeurig gepositioneerde moleculen reageren op stoffen uit de omgeving.

Lees meer: Laser Guidance Allows 3D Printing on Molecular Scale